28.2.08

Me, Myself & My Car

(Això volia ser inicialment un comentari al penúltim post)

La Generalitat vol implantar carrils VAO (Vehicles d'Alta Ocupació, és a dir, qualsevol tipus de transport públic massiu de passatgers), aquella figura que recordem vagament de quan vam estudiar la teòrica del carnet de conduir. De fet, a la Gran Via venint de Sant Adrià ja n'hi ha un, no sé per què ara és notícia. Bé, sí que sé per què. El gremi d'orgullosos propietaris de cotxes (a l'igual que el col·lectiu de fumadors, que no n'ha tingut prou d'empastifar el proïsme durant dècades a tot arreu), després de descobrir amb sorpresa que l'actitud victimista els procura un cert ressò mediàtic, s'ha instal·lat en la denúncia continua de mànies persecutòries contra el seu estil de vida. Amb aquestes iniciatives els defensors del cotxe (que solen acaparar els espais d'opinió al mitjans de comunicació, com si la posició contrària fos doctrina governamental únicament) posen cara d'escepticisme i donen a entendre que als governant no els interessa l'eficiència en termes d'ocupació/càrrega mediambiental, que es pensen que tot està fet únicament per emprenyar-los.

I és que tot són mesures restrictives per al transport privat, una bona mostra de la poca ambició moral dels nostres governants. Els propietaris només han de respectar les normes i protestar entre dents, però no se'ls demana desenvolupar cap altra mena d'actitud positiva sobre el malversament energètic.

Imaginem, però, que s'implanten els carrils de car pooling, com diuen als EUA, carrils per on poden circular els vehicles privats només si els ocupen dues o més persones. Aquesta mena d'iniciatives pot obligar a responsabilitzar els propietaris sobre l'aprofitament del vehicle. És a dir, estrictament no es prohibeix: simplement, qui se les empesca perquè la despesa del seu vehicle sigui millor aprofitada pot accedir a un altre carril.

És clar que sempre et pot ortir el tret per la culata hi ha riscos. A l'àrea de la badia de San Francisco, on tenen aquest sistema, m'explicaven que de vegades havien enxampat conductors amb maniquins dins el cotxe per despistar la policia i fer servir aquest exclusiu carril. Imagineu-vos aquesta mena de picaresca traslladada al nostre país...

4 comentaris:

Jordi ha dit...

No sabia ni que eren els VAO, això sortia a la teòrica? Deu ser perque no en vaig veure ni un...
No, si ja. Amb lo dels autobusos d'emergència per Rodalies fins gavà, tothom indignat perque treien un carril pels cotxes. O lo del 80 km/h.
Algun dia s'hauria de parlar sobre el RAE, el RACC i altres grups de pressió automobilístics...

fEl! ha dit...

Mr Duran li diu a Mr Herrera que ha vist massa pel·lis ianquis sobre el poder que els lobbies tenen sobre la política, però qui té carril VAO reservat als mitjans és el RACC, amb tots aqueslls estudis sagaçment dosificats.

23 ha dit...

Al pont aquell famós de San Francisco (Golden Bridge?), cobren peatge per passar. Però, mentre més persones hi ha al cotxe, menys han de pagar (no per persona, si no per vehicle, és a dir: un cotxe amb una persona paga cinc dòlars, un cotxe amb cinc persones, dos -per exemple).

Aquesta mena de mesures està bé però passa lo de sempre: que beneficia als que tenen més pasta.

I per això també els que surten per la tele estan tan a favor del cotxe, perquè no són precisament mestresses de casa o mossos de magatzem i, és clar, han de lluïr l'Audi 4x4.

Ara, que jo agafo el cotxe a diari. Encara que si la combinació en transport públic Montbau - UAB fos mínimament digna, no el tocaria.

Jordi ha dit...

Ara caic: Me, Myself and my microphone! Fa res l'acabo d'escoltar. Què grans!