29.5.08

I si no està satisfet, li retornem... la seva llibertat de credo



Nosaltres Marxem, un col·lectiu de Sants (www.nosaltresmarxem.cat) ha posat en marxa una apostasia col·lectiva. Publiquen un manifest amb les raons que els mouen a promoure l'apostasia i ofereixen informació sobre com dur a terme el tràmit, la qual cosa inclou un imprès per al "comunicat de defecció formal (apostasia)". L'apostasia, a banda de l'objectiu més espiritual de marcar el trencament amb la confessió, també implica l'eliminació de les dades personals del sol·licitant dels registres de l'església, com si es tractés d'una empresa com qualsevol altra.

No ens enganyem, donar-se de baixa de l'església catòlica (per als no iniciats en aquests termes, s'anomena apostatar) és més difícil que canviar de companyia telefònica. Com a l'hora d'instal·lar un programa, en què tens algunes caselles preseleccionades, la confessió catòlica ens ve predeterminada, de sèrie, preinstal·lada o com en vulgueu dir. S'ha d'omplir un imprès i després mantens una reunió amb un representant de la diòcesi que vol saber els motius de la teva decisió i, si s'escau, rebatre'ls. No sé si això encara serà així amb una apostasia massiva com la que propugna aquest col·lectiu.

Tampoc no és que haguem de considerar l'adhesió a una confessió com qui compra un servei i n'espera satisfaccions immediates. Aquesta no és la idea; si tenim en l'àmbit espiritual una visió tan materialista, val més que pleguem. Però quan la jerarquia catòlica fa el que fa, l'apostasia, lluny de ser un acte d'afirmació personal (jo ja fa temps que vaig definir la meva posició al respecte, sense haver de recórrer a paperassa), esdevé un vot de càstig. Una resposta perfecta a una gent que ha abusat massa de les promeses de premis i les amenaces de càstigs.

Comptat i debatut, el més coherent que podem fer és donar-nos de baixa de l'església i acte seguit fer-nos la tarja del Caprabo.

5 comentaris:

Jordi ha dit...

Jo em faig de tots els clubs per si de cas a l'altra vida m'apareix a les portes del cel (o el que sigui) Ali o Buda, he de tenir tots els fronts coberts.

Home, hi ha una manera més efectiva per a que aquest penya se n'adoni que són uns xupopters i uns retrògrads. De fet ja es va posar en marxa aqui al 1936, una mica de fum, si, i pèrdua de grans obres artístiques però ves, aleshores si que es van pendre en serio això de l'apostasia activa.

Em sembla que no es gaire correcte però jo hi havia més d'una que li fotia foc.

fEl! ha dit...

alça nen...

pep, fan a temps parcial. ha dit...

Diuen que l'església que més il·lumina, és aquella que crema.

fEl! ha dit...

Renoi, quins comentaristes més destralers que tenim avui :-P


Ah, quan dic "un col·lectiu de Sants" no vull dir que ja hagin estat canonitzats per la iniciativa, sinó que són del barri de la il·lustre Núria Feliu. :-)

JORDi11 ha dit...

jo ja tinc els papers a punt