3.6.08

La marca "Barcelona"

La setmana passada, Jordi Portabella declarava a La Vanguardia que "la marca Barcelona està perdent empenta". L'endemà llegia una altra afirmació gairebé en aquests termes exactes de Jordi Hereu.

Aquesta denominació de "marca" és un fet que l'antropòleg Manuel Delgado ja ha tractat profusament: la simplificació (i per tant, banalització, estupidització) del concepte de la ciutat per poder-lo vendre millor i més ràpid; l'apropiació institucional de la personalitat característica i anònima de la ciutat per dirigir-la cap a als seus interessos particulars o interessos d'explotació.

Potser els nostres estimats polítics volen arribar als dos milions de turistes i convertir aquesta ciutat en una mena d'extensió del Poble Espanyol. Amb aquestes mires, potser sí que encara hi estem lluny, però que no desesperin, que cada cop ens hi acostem més. Si volen més idees, que llegeixin England, England de Julian Barnes, o com un parc temàtic ambientat en els tòpics d'Anglaterra acaba aconseguint que el país de veritat esdevingui una paròdia, una simple extensió del parc. Quan un turista em pregunta on és el Poble Espanyol, tinc ganes de dir-li: "Ja hi ets! Tota la ciutat és el Poble Espanyol!" Si empenys amb prou força una façana d'aquesta ciutat, és possible que caigui cap enrere tota plana, com aquells decorats de l'spaghetti western.

Ho sento, m'he deixat endur per la cultura del no durant uns instants... Sincerament, crec que la "marca Barcelona" gaudeix d'una vitalitat envejable. Dissabte a la nit una munió de turistes seguien emocionats els hàbils jocs de mans d'uns trilers a Les Rambles. No sabia que encara n'hi hagués. Turisme de qualitat: només això ja justifica la proliferació gairebé prevaricadora de places hoteleres. Més tard, quan anava a entrar en un bar, un paio anglès amb pinta de bad boy wannabe se m'acosta, amb aquella cara de perdonavides ficat en tripijocs (apresa de l'MTV, segur) i em diu: "Hey guys, do you want some cocaine?"

Hem triomfat.

5 comentaris:

Jordi ha dit...

I LA GRAN PREGUNTa:

Si Barcelona és una marca, els barcelonins de tota la vida, que som????

pep. ha dit...

És estrany. Com a ciutadà català, veig Barcelona d'una manera, però quan vaig personalment a la ciutat, hi ha aquesta estranya sensació de ciutat mostrador.

Oscar ha dit...

És veritat que estan fent una campanya com "Barcelona, la ciutat que menja patates braves"?. Llavors, la resposta és fàcil: els barcelonins són els que mengen patates.

23 ha dit...

O els que serveixen les patates?

Jordi ha dit...

visca barcelona!

http://barcelona.indymedia.org/newswire/display/344200/index.php