28.8.10

Un catalão a Brasil


Porto un dia a Agua Limpa, el poble de Goiás on la Fabiana va passar la seva infantesa. Quatre carrers, una plaça, la Prefeitura, dues botigues. Deliciosament rural. Als voltants, petites ondulacions del paisatge en forma de turons salpicats de palmeres i "fazendas". Ahir la nit vaig assistir a la festa dels nens del poble, un ball on vesteixen de "caipiras" (pagesos) i, entre altres coses, els nens simulen demanar la mà de les nenes. Assisteixo amb un somriure als moviments graciosos de la canalla; els pares també gaudeixen. En general no m'agraden les tradicions ni els costums ni la vida de poble, però l'exotisme -per a un català a l'interior de Brasil- de la situació trastoca la meva percepció habitual d'aquests rituals.

Entrant a una pàgina web catalana, l' únic ordinador del poble m'ofereix la traducció del "catalão" a portugués. Llavors recordo quelcom. "Fabi, el teu germá no viu a un poble anomenat Catalão?" "Si, és aquí a prop". "I mai no t'has preguntat per què es diu així?" Wikipedia ens il.luminarà: un clergue català es va establir aquí a finals del segle XVIII; produïa queviures pels "bandeirantes" portuguesos que explotaven les mines d'or de Goiàs i fuetejaven els indígenes. Sortosament, d'aquell passat només queda la pràctica religiosa. Avui Catalão és un prósper poble de 85000 habitants. Les plantacions de soja són el producte més important de l'agricultura comercial catalana, i les d'all les més importants de l'agricultura familiar.
Es fa fosc, deixem la "Lan House" i tornem a ca la tieta caminant entre els indolents gossos de carrer. Una casa ostensiblement més luxosa que la resta -cosa no gaire difícil a un poble tan humil- crida la meva atenció. "És del Prefeito", m'informa la Fabi. Dos carrers després, un cotxe i una casa igualment luxosos. "Aquí viu l'anterior Prefeito", m'informen. "I saps qué? La seva dona es va divorciar i es va casar amb el nou Prefeito". Ah, alcaldies i ajuntaments: béns preciats per tota la humanitat.

1 comentaris:

Jordi ha dit...

oooh tadeusz kapuczinski!!!